hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اردبیل| اردبیل چشم‌به‌راه رونق گردشگری سلامت

اردبیل| اردبیل چشم‌به‌راه رونق گردشگری سلامت

امروزه گردشگری سلامت بیش‌ازپیش در سطح جهانی مطرح‌شده است؛ گردشگری سومین صنعت بزرگ جهان است که تأثیر بسزایی در کسب درآمدهای ارزی کشورها دارد و باعث توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی و کاهش فقر می‌شود که در این میان «گردشگری سلامت» به دلیل قابلیت و مزیت‌های رقابتی، در میان حوزه‌های گوناگون صنعت گردشگری، اهمیت زیادی یافته است. ‏

وجود طبیعت و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در دامنه سبلان و باغرو و آب‌های گرم معدنی در مجاورت این کوه‌ها از چند سال گذشته موجب شد تا استفاده از دامنه کوه‌ها برای جذب گردشگر در دستور کار مدیران استان اردبیل قرار گیرد.

منحصربه‌فردترین آبگرم‌ها در نگین گردشگری شمال غرب ایران

‌استاندار اردبیل در خصوص ظرفیت‌های منحصربه‌فرد استان اردبیل در رابطه با چشمه‌‌های آبگرم معدنی و درمانی اردبیل گفت: شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی استان اردبیل سبب شده تا آبگرم‌های معدنی این استان، توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود معطوف سازد که در همین راستا ادغام سازی گردشگری اردبیل با بحث درمان در زمینه آبگرم‌های معدنی می‌تواند فرصتی بسیار ایده آل برای صنعت گردشگری و اقتصاد منطقه به‌حساب آید.

اکبر بهنام جو با بیان اینکه ظرفیت آب‌های معدنی و درمانی در استان اردبیل کم‌نظیر است و در تلاش است تا رشته پزشکی آب‌درمانی را با جدیت در این استان راه‌اندازی کنیم، افزود: با همکاری دانشگاه استانبول هیئتی از اردبیل برای بازدید از مکان‌ها و مجتمع‌های آموزشی پزشکی آب‌درمانی و تجهیزات به استانبول اعزام کردیم تا از نزدیک با ظرفیت‌های آموزشی این کشور جهت فراگیری اصول پزشکی آب‌درمانی آشنا شوند.

او تصریح کرد: علاوه بر اعزام پزشکان عمومی برای گذراندن دوره‌های تخصصی پزشکی آب‌درمانی در کشورهای صاحب‌نام، یک دوره آموزشی کامل با همکاری دانشگاه‌های ترکیه در اردبیل برگزار می‌شود.

سرعین دومین شهر دارای چشمه‌های متعدد آبگرم در جهان

دامنه‌های سبلان که شهر سرعین نیز در آن واقع گردیده دارای ۳ هزار دهنه چشمه آب آشامیدنی طبیعی، ۸۰ دهنه چشمه آبگرم معدنی و ۵۰ دهنه چشمه آب سرد معدنی است.

استان اردبیل درمجموع با داشتن ۴۰ باب آب‌درمانی مدرن و استخر سنتی آبگرم معدنی دارای مقام سوم دنیا در حوزه آبگرم‌های معدنی سرد و گرم است.

طبق گفته رئیس اداره منابع آب شهرستان سرعین، این شهر بعد از بوداپست مجارستان دومین شهر دارای آب‌معدنی گرم در جهان است که بیش از ۱۰ چشمه آبگرم معدنی در داخل شهر سرعین واقع گردیده که شاخص‌ترین آن‌ها: چشمه آب گرم گاومیش گلی با آبدهی ۶۵ لیتر در ثانیه و درجه حرارت ۴۵ درجه سانتی‌گراد و همچنین چشمه آرتزین پهنلو با دبی ۳۵ لیتر در ثانیه و دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد، در حال جوشش و فوران دائمی هستند. علیرضا حیدری کارشناس آب‌های معدنی هم در خصوص آبگرم‌های معدنی در شهر سرعین گفت: مطالعات زیادی در خصوص خواص درمانی آب‌های گرم ایران و استان اردبیل و شهر سرعین از سال ۱۳۴۰ تاکنون انجام‌شده که ماحصل تمامی مطالعات این بوده که از منطقه اردبیل به‌عنوان بی‌نظیرترین پتانسیل آبگرم یادشده و از سرعین با ارائه مستنداتی منطقه ویژه و مادر چشمه‌های آبگرم ایران و خاورمیانه یادشده است که البته همچنان مطالعات بی‌وقفه ادامه دارد.

اردبیل برند توریسم سلامت می‌‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل هم در این زمینه گفت: توجه به حوزه گردشگری سلامت با محوریت درمان و حتی ورزشی می‌تواند در حوزه گردشگری اردبیل تحول عظیمی ایجاد کند که در این راستا با جدیت پیگیر اجرایی‌ کردن پزشکی آب‌درمانی در اردبیل هستیم. نادر فلاحی افزود: با تعیین مسیری به‌عنوان مسیر سلامت در استان و تأمین نیاز‌های اولیه ازجمله امنیت و خدمات اولیه برای گردشگران و توریست‌های خارجی استان اردبیل را تا چند سال آینده به‌عنوان برند گردشگری سلامت در کشور معرفی خواهیم کرد.

او با اشاره به برخی بی‌برنامگی در زمینه گردشگری در استان در سنوات گذشته تصریح کرد: گردشگری سلامت استان اردبیل فرصتی است که ما می‌توانیم در کنار سایر حوزه‌های گردشگری به تقویت این رشته نیز بپردازیم، چراکه بی‌شک ظرفیت‌های موجود در منطقه به‌خوبی پاسخگوی میزان نیاز و تقاضای گردشگران سلامت خواهد بود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد